Stara izreka kaže „Ko se seli, taj se ne veseli„. I zaista, prema mnogim istraživanjima, selidba se po pravilu nalazi u top tri najstresnija događaja u životu.
Nisu česte selidbe gde ostajemo u istom kraju, pa mnogima selidba, čak i ako je nabolje, teško pada i zbog promene okruženja, navika itd. Dodatno, većini ljudi selidba predstavlja realan logistički izazov – kako sve spakovati, transportovati na novu lokaciju, organizovati stvari u novom prostoru…
Donosimo vam nekoliko saveta koji će vam pomoći pri organizaciji selidbe i, verujemo, učiniti od nje uzbudljiv događaj.
Napravite selekciju
Svaka selidba je odlična prilika da napravite selekciju i rešite se nepotrebnih stvari. Bilo da je to odeća, nameštaj ili sitnice koje ni ne znate da ste čuvali – sada je pravo vreme da se za svaku stvar zapitate da li joj vidite svrhu u novom prostoru. Mnogi ljudi svedoče da im je, nakon što su smanjili broj stvari, životni prostor više prijao, a svakodnevica postala jednostavnija. Ako, pak, želite da sačuvate uspomenu na neku stvar, ali ne želite ili ne možete i fizički da je zadržite, uvek je možete fotografisati, pa čak i tu fotografiju izraditi i na poleđini napisati koje uspomene vam određeni predmet budi. Album sa uspomenama na sitnice zvuči mnogo bolje nego svi ti predmeti razbacani u stanu, zar ne?
Pratite spisak stvari
Važno je da napravite spisak stvari koje selite. Ovo je važno ne samo da biste znali šta u novi prostor prenosite, nego da biste i pratili da vam se, u procesu selidbe, neka stvar nije slučajno izgubila… Spisak nameštaja koji selite napravite uzimajući u obzir novi prostor – detaljno premerite da li vam se stari nameštaj uklapa stilski i po površini u nove prostorije. Kod pravljenja spiska je važno i da stvari sa njega organizujete po prioritetu – šta selite i raspakujete prvo, a šta poslednje. Složićete se da su vam tanjiri i posuđe neophodni već od prvog dana u novom prostoru, dok zimski džemperi tokom selidbe leti nisu prioritet da se raspakuju istog dana. Na spisku možete označiti i kad koju grupu stvari raspakujete – na taj način ćete i sebi dati malo više oduška i smanjićete stras oko toga da sve morate raspakovati istog dana.
Označite kutije
Ovo je jedna od stavki koja vas može spasiti mnogih glavobolja. Obavezno na svakoj kutiji označite šta se u njoj nalazi… Ako se u jednoj nalazi više grupa stvari, važno je da ih sve popišete, po grupama (odeća, kozmatika, albumi…). Nakon što sve spakujete i popišete stvari, kutije možete označiti i po bojama ili brojevima – šta je primarno da se prvo preseli i raspakuje. Korisno može biti i da na spisku stvari označite koliko kutija imate za određenu grupu predmeta (npr. tri kutije knjiga) – osim što je na taj način lakše da o njima vodite računa prilikom samog transporta, ovo vam olakšava i da raspakujete sve stvari jedne grupe. Na taj način neće biti iznenađenja da naknadno otkrijete kutiju sa predmetima koje više ne znate gde da stavite.
Kutije za selidbu možete kupiti u mnogim radnjama, a prodaju ih čak i prodavnice nameštaja. Isto tako, uvek možete pitati i obližnju market da li ima nekoliko kutija da vam pozajmi. Vodite samo računa da one budu dovoljno velike i cvrste.
Postavite rokove
Kod selidbe je važno da postavite rokove i da ih se držite, pogotovo ako imate već unapred određen datum kad treba da se iselite iz sadašnjeg stana ili kuće. U odnosu na datume koji su vam fiksni, odredite vreme za pakovanje i sortiranje stvari. Ovde je važno da budete realni i da sebi ostavite dovoljno vremena kako ne biste osetili dodatni pritisak. Mnogo je bolje da za pakovanje ostavite više vremena nego nedovoljno. Neko nepisano pravilo je da vam otprilike treba 2-3 dana da spakujete jednosoban stan, 3-4 dana za dvosoban dom, a 5-6 dana da spakujete tri spavaće sobe.
Angažujte profesionalce
Prilikom selidbe, svaka pomoć je dobrodošla. Ipak, angažovanje profesionalaca vam može značajno olakšati – ipak su i pitanju ljudi kojima su selidbe svakodnevni posao. Ako selite nameštaj i veće količine stvari, gotovo je nezamislivo da to uradite bez angažovanja prevoza. Kod angažovanja transportnog preduzeća, birajte one prevoznike koje su specijalizovani baš za selidbe, njihovo iskustvu će vam biti nezamenjivo. Takođe, razmislite i o angažovanju profesionalne agencije za selidbe.
Pre angažovanja profesionalaca najvažnije je prvo da razmislite o svojim potrebama, kao i o stvarima koje vam zadaju najviše glavobolje – bilo da je to organizacija stvari, pakovanje ili sam transport, a zatim da za njih nađete rešenje. Kod selidbe je i dodatni trošak opravdan, ako će vam on smanjiti stres i učiniti da ceo ovaj proces završite što bezbrižnije.
Iako logistički i organizaciono deluje kao dosta posla, važno je da selidbu posmatrate kao novu priliku – da svoj životni prostor, ali i svakodnevnicu uredite bolje i lepše.