Zaposleni u IT sektoru, menadžeri, računovođe, građevinski inženjeri, ali i zanatlije gotovo svih profila – od stolara i tesara, do vodoinstalatera, električara i bravara su među građanima Srbije koji sebi danas mogu da priušte kupovinu autombila, ali i stana, jer u proseku zarađuju više od 1.000 evra.
Za stan od 40 kvadrata u Beogradu je u proseku potrebno oko 106.000 evra. Onima koji uzimaju kredit od banke potrebno je i učešće od oko 21.000 evra. Takvu pozajmicu, prema kalkulatoru kreditne sposobnosti 4zida mogu da dobiju samo bankarski klijenti koji zarađuju više od 800 evra mesečno, i to pod uslovom da nemaju dozvoljeni minus, druge kredite ili kreditnu karticu.
Posle stana, automobil je najčešće druga najskuplja stavka u kućnom budžetu, a u isto vreme i neophodna većini porodica. Za nov automobil potrebno najmanje 13.000 evra. Prosečna cena za korišćena vozila na portalu Polovni automobili u avgustu za automobile stare od 11 do 15 god iznosila je oko 7.600 evra.
Trenutno prosečno oglašena cena stanova na 4zida za Beograd je 2.640 evra i od početka godine beleži blagi rast. Cene se kreću od 1.500 evra do više od 3.500 evra koliko iznosi kvadrat na pojedinim lokacijama u centru i na Savskom Vencu.
Ljudi sa primanjima od 1.000 evra stan od 40 kvadrata obično pretražuju u Zemunu, Borči, Miljakovcu, Karaburmi, Mirijevu. Tu se cene kreću između 1.500 i 2.000 evra po kvadratu. Interesovanje za ove lokacije ne čudi. Cene kvadrata u ovim naseljima su ipak i dalje daleko ispod onih u centralnim gradskim opštinama.
IT stručnjaci i zanatlije najbrže do krova nad glavom
Miloš Turinski, PR Infostuda kaže da u Srbiji, poslovi sa platama preko 1.000 evra pokrivaju raznolike oblasti. IT sektor dominira sa pozicijama kao što su software developer, IT project manager i frontend developer, koje često prelaze prag od 1.500 evra mesečno.
„Ove pozicije su ključne u tehnološkim kompanijama koje posluju globalno, a zarade su proporcionalne visokoj potražnji i deficitarnim kadrovima. Sličan trend primećuje se i u menadžmentu. Menadžeri prodaje, menadžeri za digitalni marketing i projekt menadžeri ostvaruju značajne zarade, pogotovo u većim ili internacionalnim kompanijama“, navodi Turinski.
On napominje da podaci Infostuda pokazuju da zanati beleže konstantan rast potražnje i konkurentne zarade. Električari, stolari, tesari, bravari i vodoinstalateri, koji rade na većim građevinskim projektima, često dostižu zarade veće od 1.000 evra mesečno.
„Ovo je naročito izraženo u urbanim sredinama, gde se stalno povećava potražnja za kvalifikovanim zanatlijama. Tako zanatski sektor postaje izuzetno atraktivan. Ugostiteljski sektor nudi prilike za šefove kuhinje, kuvare i konobare, koji mogu ostvariti visoke zarade u vrhunskim restoranima i hotelima. Stabilne pozicije u finansijama i administraciji, poput računovođa, knjigovođa i šefova računovodstva, nude plate koje mogu prelaziti 1.000 evra mesečno. Ove profesije, zajedno sa građevinskim inženjerima i tehničarima, čine stub kreditne sposobnosti zbog svoje dugoročne sigurnosti i stabilnih prihoda. To ih čini atraktivnim za one koji traže stabilne karijere i sigurnost na tržištu rada“, objašnjava Miloš Turinski.
Koje polovne automobile kupci najviše traže i koliko ih plaćaju?
Građanima koji su zaposleni u IT sektoru, građevinarstvu, ugostiteljstvu ili finansijama, lakše je i da uštede novac za kupovinu automobila. Petar Veličković, PR sajta „Polovni automobili“ kaže da uprkos blagom porastu prodaje novih vozila, kupci su tradicionalno okrenuti tržištu polovnjaka. To dokazuje i podatak da se svake godine u našu zemlju uveze više od 130.000 polovnih automobila. Najprodavanija vozila su proizvedena od 2007. pa do 2012. godine.
„Konkretno, u prvoj polovini ove godine preko 65 odsto svih prodatih polovnih vozila iz uvoza čine automobili stariji od 10 godina. Sajt Polovni automobili analizirao je podatke o prosečnim cenama polovnjaka oglašenih na portalu iz kategorije najprodavanijih, dakle starosti od 11 do 15 godina. Zanimljivo je da je prosečna cena u avgustu ove godine za ova korišćena vozila iznosila 7.591 evro, što je za 240 evra manje u odnosu na januar. Ovo je svakako važna promena u trendu. Prosečne cene oglašenih polovnjaka prethodnih nekoliko godina su bile gotovo u konstantnom porastu“, navodi Petar Veličković.
Ipak, prosečne cene polovnjaka starosti od 11 do 15 godine i dalje su veće u odnosu na prošlu godinu. U avgustu 2023. prosečna cena polovnih vozila bila je 6.832 evra, što je za gotovo 760 evra manje.
„Kupcima polovnjaka najinteresantnija su tri modela Audija – A4 i A6 i A3 i to modeli svih generacija. Veliki broj pregleda imaju i Škodina Oktavija, BMW 520 i naravno modeli nemačkog giganta Folksvagena, kaže Petar Veličković.
Dakle, većina građana teško može da priušti da u istoj godini kupe stan od 40 kvadrata i automobil. Mešutim ima sve više zaposlenih u Srbiji čije su zarade iznad 1.000 evra, koji to sebi ipak mogu da omoguće.